Zakład Gospodarki Mieszkaniowej Gorzów Wlkp. ZGM
Test łatwy do czytania - ETR

Bip ZGM


Platforma zakupowa


Ciepłe Mieszkanie
Wyjść z długów
Dodatki


oferty






.22.

.18.

.7.

.1.

.96.

.76.

.18.

1380286297-94.jpg

Dwa razy w roku mieszkańcy zasobów zarządzanych przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej otrzymują rozliczenie kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków. Ilość pytań od lokatorów odnośnie sposobu rozliczenia zużycia wody wzrasta, zwłaszcza gdy pojawia się znacząca niedopłata.

 

Rozliczenie kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków w zasobach zarządzanych przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, zarówno Gminnych jak i wspólnotowych polega na zadbaniu, aby koszty jakie są ponoszone na budynku czy węźle były rozdzielone najbardziej sprawiedliwie pomiędzy poszczególne lokale. Rozliczenia tego dokonują pracownicy administracji w ramach kompleksowej usługi, jaką jest zarządzanie nieruchomością. Suma kwot za rozliczanie kosztów wody i odprowadzania ścieków, które płacą mieszkańcy lokali podłączonych do danego węzła rozliczeniowego stanowi obciążenie ze strony dostawcy Przedsiębiorstwa Wody i Kanalizacji. Przy rozliczaniu tym stosowane są ceny określone w umowie z PWiK.


Proste na pozór rozliczenie wody niesie w rzeczywistości wiele nietypowych sytuacji. Zasady rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków w budynkach wielolokalowych administrowanych przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej określa regulamin przyjęty zarządzeniem Dyrektora ZGM.


    Zgodnie z regulaminem podstawą rozliczania kosztów wody i odprowadzania ścieków w budynkach wielolokalowych są wskazania licznika głównego na węźle oraz podliczników zainstalowanych w poszczególnych lokalach i pomieszczeniach. Istotne jest to, że za konserwację, legalizację i wymianę uszkodzonych podwodmierzy odpowiedzialny jest użytkownik lokalu. W naszym interesie jest dbałości o to, aby nasze urządzenia pomiarowe były sprawne i miały legalizację. Brak legalizacji wodomierza skutkuje rozliczeniem jak w lokalu nieopomiarowanym.


W budynkach, w których wszystkie lokale wyposażone są w podwodomierze, mieszkańcy obciążani są za pobór wody i odprowadzanie ścieków wg odczytu licznika. Różnica pomiędzy wskazaniem wodomierza głównego, a sumą wskazań podwodomierzy zainstalowanych w budynku rozliczana jest:

  • według ustaleń podjętych w uchwale Wspólnoty Mieszkaniowej( w każdej Wspólnocie może być inny),
  • budynki gminne proporcjonalnie według ilości zamieszkałych osób.

W budynkach, w których nie wszystkie lokale wyposażone zostały w podwodomierze, mieszkańcy lokali opomiarowanych obciążani są za pobór wody i odprowadzanie ścieków wg odczytu podwodomierza. Mieszkańcy lokali nieopomiarowanych (lub posiadających podwodomierze bez legalizacji) obciążani są różnicą pomiędzy wskazaniem wodomierz głównego i sumą podwodomierzy zainstalowanych w poszczególnych lokalach i pomieszczeniach, proporcjonalnie do ilości osób zamieszkujących w lokalu.


W przypadku braku odczytu podwodomierza w określonym terminie, spowodowanego np. nieobecnością mieszkańca lokalu, rozliczenie następuje na podstawie zużycia w poprzednim okresie rozliczeniowym. Poza opłatami wynikającymi z rozliczenia kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków użytkownik obciążany jest miesięczną opłatą abonamentową.

 

Często zadawane jest pytanie: skąd bierze się różnica z odczytów wodomierza głównego i podwodomierzy? Wprzypadku budynków nieopomiarowanych jest to oczywiste, część zużycia wody jaka ma miejsce w lokalach nieopomiarowanych nie ma odzwierciedlenia w zużyciu na podwodomierzach, ale jest rejestrowania na liczniku głównym. W przypadku budynków w pełni opomiarowanych różnica ta może się brać z niedokładności liczników, nierównoczesności dokonywanych odczytów, bliżej nieokreślonych wycieków z instalacji w budynku, czy niekiedy niemożności odczytania podwodomierza w lokalu w wyznaczonym terminie (kiedy za odczyt przyjmowane jest średnie zużycie dla lokalu). Większe różnice, kiedy „nierozliczona woda” przekracza 10% procent całego zużycia wody na budynku może budzić niepokój i takie przypadki są wyjaśniane. Zdarzają się nieprawidłowo działające podliczniki, rzadziej próby kradzieży wody. Te ostatnie o ile zauważymy, powinniśmy niezwłocznie zgłaszać swojemu administratorowi rejonu bądź na policję – za kogoś „ewentualny zysk” zapłacą przecież wszyscy lokatorzy.  Obecnie coraz częściej stosuje się wodomierze, których wskazanie można odczytać drogą radiową. W takich przypadkach nie występują różnice wynikające z opóźnienia pomiędzy odczytami, a osoba spisująca stan liczników może dokonać odczytu wodomierza  bez wchodzenia do lokalu.

Skąd się bierze zaległość po rozliczeniu wody? Pamiętajmy za wodę płacimy zaliczkowo, na podstawie zużycia w poprzednim okresie rozliczeniowym. Jeśli w trakcie trwania okresu rozliczeniowego w mieszkaniu pojawił się dodatkowy lokator, urodziło się dziecko, mieliśmy niesprawną instalację wodną, czy będziemy mieli jakikolwiek inny nieprzewidziany wzrost zużycia wody w lokalu - powinniśmy się spodziewać większej niedopłaty w momencie dokonania rozliczenia. Regularne wnoszenie opłat nie gwarantuje nam, że w momencie rozliczania, nie będziemy musieli dopłacić. Zaliczkowe płacenie zarządcy zapewnia to, że przy prawidłowo wyliczonej zaliczce będzie miał on, z czego dokonywać płatności za faktury, jakimi obciąża PWiK poszczególne budynki czy węzły.

Pamiętajmy, aby oszczędzać wodę. Większe zużycie powodują niesprawne urządzenia sanitarne - zepsuta spłuczka czy cieknący kran. Zmniejszyć zużycie wody mogą oszczędne i przyjazne środowisku urządzenia w postaci pralki, czy zmywarki.  A czasem wystarczy zakręcić kran… w chwili, kiedy woda nie jest nam potrzebna.

 










Deklaracja dostepności | Tekst Łatwy do czytnia - ETR

Wszelkie prawa do materialów zawartych na stronie sa zastrzeżone.