Każdy najemca lokalu mieszkalnego ma prawo wykonać we własnym zakresie roboty remontowe i ubiegać się o okresowe obniżenie czynszu, które następuje w formie zwolnienia z opłat czynszowych do wysokości 50% podstawy wymiaru czynszu miesięcznie – do wyczerpania kwoty wynikającej z rozliczenia remontów wykonanych przez Najemcę. Ustalanie zakresu remontów przeprowadzanych przez Najemców i rozliczanie nakładów dokonywane jest w oparciu o ustawę z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity: Dz.U. 2014r. poz. 150).
Tryb postępowania:
- Pisemne wystąpienie Najemcy do Wynajmującego o wyrażenie zgody na wykonanie remontu we własnym zakresie.
- Uzyskanie zgody Wynajmującego na proponowany zakres robót z powiadomieniem o zakwalifikowaniu robót, które stanowić mogą podstawę do ubiegania się o okresowe obniżenie czynszu.
- Podpisanie umowy określającej:
- zakres robót zakwalifikowanych do wykonania i stanowiących podstawę do ubiegania się o okresowe obniżenie czynszu celem zwrotu poniesionych nakładów,
- termin wykonania prac remontowych,
- zasady rozliczania robót.
- Pisemne zgłoszenie Wynajmującemu zakończenia robót celem ich odbioru.
- Odbiór techniczny i spisanie protokołu odbioru robót.
- Wniosek pisemny Najemcy o okresowe obniżenie czynszu.
- Przedstawienie przez Najemcę kosztorysu powykonawczego i jego weryfikacja przez Wynajmującego.
Do robót będących podstawą do ubiegania się o okresowe obniżenie czynszu zaliczamy:
- roboty remontowe wynikające z protokołu przekazania lokalu obciążające Wynajmującego,
- nakłady podwyższające trwale wartość lokalu,
- udokumentowane nakłady Najemcy na przystosowanie lokalu do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Wykaz robót:
- wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej:
- 1 szt. umywalka + 1 szt. bateria,
- 1 szt. dolnopłuk + miska ustępowa + sedes,
- wodomierz,
- wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej bez armatury i wyposażenia,
- wykonanie instalacji elektrycznej,
- wymiana instalacji elektrycznej - bez osprzętu,
- wykonanie instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, piecemi wkładem kominowym dla etażowego ogrzewania gazowego,
- wymiana instalacji c.o. wraz z grzejnikami,
- wykonanie instalacji ciepłej wody,
- wymiana instalacji ciepłej wody – bez armatury i wyposażenia,
- wykonanie instalacji gazowej,
- wymiana instalacji gazowej – bez armatury i wyposażenia,
- wykonanie nowych pomieszczeń (np. WC),
- wykonanie dodatkowych okien w przypadku gdy lokal jest niedostatecznie doświetlony,
- wykonanie elementów trwale związanych ze stropami, ścianami i podłożem – np. posadzki gresowe wykonane z uwagi na zły stan techniczny podłogi zakwalifikowanej do wymiany, płytki ścienne w nowym pomieszczeniu WC,
- wykonanie przebudowy lokalu w uzasadnionych przypadkach,
- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przypadku uzasadnionej wymiany z uwagi na zły stan techniczny.
Zasady rozliczania nakładów poniesionych przez Najemcę, będących podstawą do ubiegania się o okresowe obniżenie czynszu.
Podstawą rozliczenia jest kosztorys powykonawczy dostarczony przez Najemcę po wykonaniu robót i zweryfikowany przez Inspektora Technicznego Wynajmującego według następujących zasad:
Robocizna – stawkę robocizny i wskaźniki narzutu dla robót ogólnobudowlanych przyjmuje się na poziomie minimalnym SEKOCENBUD określonych dla województwa lubuskiego wg poziomu cen z kwartału poprzedzającego datę rozpoczęcia robót.
Materiały:
- Wysokość zwrotu za wymienioną stolarkę okienną wraz z montażem, obróbką, parapetami wewnętrznymi i zewnętrznymi wynosi:
- okna PCV – 300 zł/m²,
- okna drewniane bez ozdób – 500 zł/m²,
- okna drewniane z ozdobami – 600 zł/m²
- Wysokość zwrotu za nawiewnik okienny (z montażem) wynosi 70 zł/szt.
- Wysokość zwrotu za wymienioną stolarkę drzwiową wraz z ościeżnicą i montażem wynosi:
- drzwi wewnętrzne standard – 180 zł/m²,
- drzwi zewnętrzne – 350 zł/m².
- Pozostałe materiały rozliczane są według minimalnych cen SEKOCENBUD określonych dla województwa lubuskiego wg poziomu cen z kwartału poprzedzającego datę rozpoczęcia robót.
- Materiały nie ujęte w SEKOCENBUD rozliczane są na podstawie faktur zakupu.
- Zwrot kosztów za wykonane prace remontowe nastąpi w formie zwolnienia z opłat czynszowych do wysokości 50% podstawy wymiaru czynszu miesięcznie – do wyczerpania kwoty wynikającej z rozliczenia remontów wykonanych przez Najemcę.
Mariusz Kołcz |